Telefoonabonnementen moeten meer duidelijker worden

0
696

Telefoonabonnementen moeten meer duidelijker worden

De Consumentenbond geeft al enkele jaren aan dat de mobiele telefoonabonnementen niet helder zijn. Er wordt zelfs gesteld dat wanneer consumenten een telecomwinkel binnenstappen of een telecom webwinkel bezoeken dat ze lang niet altijd een verhelderend en betrouwbaar advies krijgen. De consumentenbond heeft al jarenlang onderzoek gedaan en is tot de conclusie gekomen dat telecomaanbieders, zowel in de winkels als op de website consumenten een verkeerd advies geven of verkeerde informatie verschaffen.

De websites van telecom aanbieders zijn vaak moeilijk te doorgronden en het kost consumenten ongelooflijk veel tijd om het juiste mobiele telefoonabonnement af te sluiten en daarbij ook nog eens een passend toestel te vinden. Wat de Consumentenbond voornamelijk stoort is dat er bij de mobiele abonnementen doorgaans heel onduidelijk omschreven staat welke houdbaarheid er geldt voor de tegoeden en wat de kosten zijn voor buiten de bundel. Daarnaast is het onderscheid tussen sim only abonnementen en abonnementen met toestel vaak onduidelijk, eveneens of het gaat om een 1- of 2-jarig mobiel telefoonabonnement.

De grootste ergernis van de Consumentenbond is dat consumenten voor de gek gehouden worden met abonnementen inclusief nieuwe smartphone. Vrijwel bij elke provider in Nederland worden smartphones gratis aangeboden bij een mobiel abonnement, op zich niets mis mee voor de consumenten zou je denken. Niets is minder waar want de smartphone die gratis vermeld staat is niet gratis want er moet gewoon voor betaald worden.

Mobiele abonnementen T-Mobile op de schop

Naar eigen zeggen gaat T-Mobile als eerste Nederlandse provider haar abonnementen en mobiele telefoons loskoppelen van elkaar waardoor de consument een duidelijk beeld krijgt wat er betaald moet worden voor de mobiele telefoon en maandelijks voor het abonnement. Door het inzichtelijk maken van de abonnementen hoopt T-Mobile klanten in de toekomst te kunnen voorzien van een juist advies en een juist inzicht in de totale kosten voor het mobiele abonnement. Directeur Mark Klein van T-MobileĀ  Nederland heeft dit tijdens een interview gemeld aan het Algemeen Dagblad. De provider gaat in januari of uiterlijk februari 2015 haar abonnementen en smartphones van elkaar loskoppelen. Dit is precies waar de Consumentenbond al jaren na streeft. Want een gratis smartphone bestaat niet want de klant betaald de smartphone via een extreem duur abonnement dubbel en dwars terug aan de provider. Het is misleidend dat providers adverteren met gratis smartphones want in de praktijk betalen de consumenten de smartphone helemaal uit eigen portemonnee. Andere Nederlandse providers hebben nog niet bevestigd dat ze ook haar abonnementen en smartphones van elkaar gaan loskoppelen, maar ze zijn dit wel van plan als we het Algemeen Dagblad moeten geloven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in